poniedziałek, 14 września 2015

FOOD: Upiecz sobie chleb



Jakiś czas temu zabrakło mi w domu chleba o godzinie 22, gdy sklepy były już pozamykane. Wtedy stwierdziłam, że skoro w domu mam mąkę i składniki na chleb to sobie sama go upiekę :)




Wyszperałam w książkach podstawowy przepis i pododawałam od siebie dodatków m.in. bazyli czy suszonych pomidorów.

Składniki:
– 1 opakowanie suchych drożdzy
– 1 łyżeczka miodu
– 300 ml ciepłej wody ( w tym 50 ml do drożdzy)
– 325 g mąki pszennej
– 175 g mąki owsianej
– 2 łyżeczki soli
– 6 pomidorów suszonych
– 4 liście bazyli
– szczypta ziół prowansalskich
– 2 ząbki czosnku

Przygotowanie:

1. Do czystej szklanki dajemy miód, zalewamy 50 ml letniej wody i mieszamy. Gdy miód się rozpuści dodajemy drożdzy i mocno mieszamy. Po czym odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (ok. 10 minut).

2.  W misce mieszamy mąki, sól oraz bazylię, zioła, pomidory suszone oraz czosnek. Na koniec dodajemy drożdze ( będą wyglądać jak pianka) oraz powoli dodajemy wodę. 

3. Ciasto wyrabiamy ( ja wyrabiam ręcznie, ale jeśli macie urządzenie to możecie go użyć).  Czym dłużej wyrabiamy tym ciasto bardziej się napowietrza. Gdy wyrobimy ciasto, formujemy je w kulę i kładziemy na papierze do pieczenia posypanym mąką, przyktywamy bawełnianą ściereczką i odstawiamy na godzinę do wyrośnięcia.

4. Gdy ciasto już podwoi swoją wielkość wsadzamy je do piekarnika nagrzanego na 200 stopni ( u mnie bez termoobiegu) na 45 minut.  Czekam aż skórka zbrązowieje. Wtedy sprawdzam wykałaczka czy w środku jest ok. Jeśli wykałaczka jest brudna to znaczy, że jeszcze nie jest ten moment, gdy jest sucha, możemy wyciągać.


Poniżej obrazkowa skrócona instrukcja pieczenia chleba:



11 komentarzy :

Drs. Goli pisze...

A jak smakowo jest taki ziołowy? Przepis jak widzę nie jest jakoś skomplikowany, wiec na pewno wypróbuję. Rozumiem, że bez odatków to przepis podstawowy?

►Naďa pisze...

I love homemade bread !! :) It looks so good ! :)
please follow my blog : THE COLORFUL THOUGHTS

Paula pisze...

wcale nie głupi pomysł na ten chlebek. A ja lubie piec więc coś dla mnie dziękuję ci za taki przepisik :)
pinaxi.blogspot.com

makekam pisze...

Ja właśnie ostatnio również robiłam chleb i mi nie wyrósł :/ Chyba skorzystam z Twojego przepisu! :D
http://bykaam.blogspot.com

kamila pisze...

Dokładnie tak :) ale spróbuj dodać przynajmniej słonecznik :)

kamila pisze...

Pamiętaj, że można wrzucić cokolwirk np. suszoną żurawinę i wtedy chlebek jest bardziej słodki :)

kamila pisze...

A dodałaś miód lub cukier do drożczy i letnią wodę? To podstawa, jeśli w szklance nic nie wyrośnie to niestety chlebek też nie urośnie.

Iza Wójcik pisze...

Uwielbiam domowy chlebek, szczególnie z żurawiną czy orzechami :) Ten zapach, smak. świetny blog, dodaję do obserwowanych ;)

kamila pisze...

Dzięki :)

BARTEK GRENDA pisze...

Taki świeżo wypiekany chleb musi być całkiem smaczny. ;)
http://bgrenda.blogspot.com/

cocojeans pisze...

Bread is confort food for me! Yummy

kiss

http://cocojeans.blogspot.pt
Insta@cocojeansblog

Copyright © 2014 Qamille - blog lifestylowy, blog parentingowy
Designed By Blokotek